دوره های آموزش سازمانی

رهپویان امیرکبیر | آموزش سازمانی و ضمن خدمت کارکنان دولت

آموزش سازمانی

آموزش های سازمانی ، به آموزش هایی گفته می شود که به منظور ارتقاء سطح کارایی و اثربخشی دستگاه های اجرایی، برای کارمندان و کارکنان دولت، برنامه ریزی و برگزار می گردد. دوره های آموزشی سازمانی باید به گونه ای باشد که انگیزه لازم جهت مشارکت مستمر کارمندان در فرآیند آموزش تأمین شود. به نحوی که ارتباط مناسبی بین آموزش و ارتقاء کارکنان ایجاد شود.

اهداف کلان آموزش کارمندان دولت

  1. افزایش اثربخشی و کارایی در ارائه خدمات دولتی از طریق توسعه دانش و مهارت های متصدیان مشاغل
  2. ارتقاء سطح کیفی سرمایه انسانی بخش دولتی از طریق افزایش سطح توانایی دانش و مهارت کارمندان دولت
  3. افزایش سطح باور و اعتقادات کارکنان و مدیران نسبت به ارزش های اسلامی
  4. توسعه آگاهی های عمومی کارمندان دولت در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی
  5. توانمندسازی و توسعه مدیران جهت ایفای مؤثر نقش ها و وظایف مدیریتی
  6. آماده سازی کارمندان دولت از بعد دانش، مهارت و شایستگی شغلی برای ارتقاء به رده های شغلی بالاتر
  7. توسعه اخلاق اسلامی و فرهنگ سازمانی بر مبنای ارزش های انسانی و کرامت انسانی و بهبود روابط انسانی
  8. بروزرسانی و ارتقاء سطح دانش، مهارت و نگرش معنوی و بصیرتی کارمندان

نظام آموزش کارکنان دولت

هر سازمان دولتی، برای ارتقاء سطح کارایی، می بایست نظام آموزش کارمندان را به گونه ای طراحی نماید که کارمندان با سپری کردن حداقل سرانه ساعت آموزش (بر اساس مقررات هر سال) به مهارت ها و نگرش مناسبی نسبت به جایگاه شغلی خودشان دست یابند. مهارت های کسب شده توسط کارمندان، در ارتقاء شغلی آنان، اخذ گواهینامه نوع دوم و امتیازات حق شاغل محاسبه خواهد شد.

میزان سرانه آموزش کارکنان دستگاه های اجرایی، در هر سال توسط “معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری” تعیین می شود. معمولاً سرانه آموزش برای دوره های آموزش سازمانی مدیران ۶۰ ساعت و کارکنان عادی ۴۰ ساعت می باشد.

کارکنان دستگاه های دولتی با شرکت در دوره های آموزشی ضمن خدمت، گواهینامه هایی را دریافت می کنند. گواهینامه های آموزشی کارکنان دولت، به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. گواهینامه های نوع اول
  2. گواهینامه های نوع دوم

گواهینامه نوع اول، گواهینامه ای است که در پایان یک دوره یا پودمان آموزشی کوتاه مدت به شرکت کننده، اعطا می گردد.

گواهینامه نوع دوم، گواهینامه ای است که دارنده آن می توانند از مزایای استخدامی آن نظیر دارندگان مدارک تحصیلی فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در شرایط احراز مشاغل مربوطه در چارچوب رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه برخوردار گردد. کارمندان و مدیران حداکثر مجاز به دریافت دو سطح از گواهینامه های نوع دوم می باشند و دارندگان مدرک تحصیلی معادل، حداکثر مجاز به اخذ یک سطح از گواهینامه های نوع دوم می باشند.

فرایند آموزش در سازمان ها

در این بخش با مراحل فرایند آموزش پرسنل آشنا خواهید شد. فرایند آموزش کارکنان دولت در سازمان ها، معمولاً از مراحل زیر تشکیل می شود:

  1. خط مشی گذاری (سیاست گذاری)
  2. نیازسنجی
  3. طراحی
  4. برنامه ریزی
  5. اجرای آموزش
  6. ارزشیابی، نظارت و بهبود فرآیند آموزش

در مرحله سیاست گذاری آموزش، استراتژی آموزش تدوین گشته و اهداف آموزشی تعیین می گردد.

در مرحله نیازسنجی آموزش، نوع و مقدار آموزش به تفکیک پرسنل، تعیین می گردد. در این مرحله به این سؤالات پاسخ داده می شود: چه کسی باید آموزش ببیند؟ چه نوع آموزشی برای رفع نیاز در داخل و خارج سازمان مورد نیاز است؟

در مرحله طراحی، یک طرح یا پلن آموزشی تهیه می شود که شامل این اطلاعات می باشد: 1-عناوین آموزشی 2-سرفصل های آموزشی 3-اهداف آموزشی 4-محتوای آموزشی 5-فناوری آموزش 6-روش آموزش 7-شرایط شرکت کنندگان 8-روش ارزیابی 9-ویژگی مدرسین

در مرحله برنامه ریزی آموزشی، اهداف، انتظارات، شرکت کنندگان، روش ها، زمانبندی اجرا، منابع مورد نیاز و ملاک های ارزشیابی برای سیستم آموزشی سازمان، تعیین می گردد.

مرحله اجرای آموزش، شامل پشتیبانی های لازم برای اجرای برنامه های آموزشی (قبل از آموزش، حین آموزش، بعد از آموزش) می باشد.

در مرحله ارزشیابی و نظارت، نتایج آموزش از طریق ملاک ها و استانداردهای از پیش تعیین شده، اندازه گیری می گردد و مشخص می شود که آیا سرمایه گذاری سازمان در امر آموزش موجب بهبود عملکرد کارکنان و یا افزایش بهره وری و کارآیی سازمان شده است؟

نکته: دستگاه های اجرایی موظف هستند بر اساس مدل سیستمی، کیفیت فرآیند آموزش را بر اساس پرسشنامه ارزیابی آموزش، مورد ارزیابی قرار داده و نقاط قابل بهبود را شناسایی و اصلاحات لازم را انجام دهند.

ساختار و طبقه بندی دوره های سازمانی

دوره های آموزشی کارمندان دولت از نوع آموزش های کوتاه مدت بوده و با توجه به زمان اجرا، ماهیت و محتوا، به چهار دسته اصلی قابل طبقه بندی می باشند.

  1. دوره های آموزش توجیهی بدو خدمت
  2. دوره های آموزش شغلی
  3. دوره های آموزش فرهنگی و عمومی
  4. دوره های آموزش مدیران

رهپویان امیرکبیر | آموزش سازمانی و ضمن خدمت کارکنان دولت

دوره های آموزش سازمانی رهپویان امیرکبیر

رهپویان امیرکبیر ارائه دهنده راه حل های آموزش سازمانی به صورت حضوری و مجازی، با سابقه موفق در این زمینه و تجربه برگزاری دوره های سازمانی برای ارگان های دولتی، آماده خدمت رسانی در این زمینه می باشد.

برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها و همچنین توانمندی های آموزش سازمانی رهپویان امیرکبیر با ما در تماس باشید.

کلمات کلیدی

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *